HocusPocusPreparatusBlog(us)

words, words, words.com weblog

Cititul – un mod de a exista. De ce citesc?

reading childAm sa incep ca in basme (pe care le iubesc), cu „A fost odata„. Asadar, a fost odata… o fetita de vreo 4-5 ani, care era uimita de faptul ca adultii din jurul ei aflau atat de multe lucruri citind, cu sfintenie😀, ziare si / sau carti. Evident, eu eram aceea, iar adultul care ma fascina si intriga tinand sa-si citeasca zilnic ziarul era bunicul meu. Desi era doar amaratul de ziar comunist „Scanteia” sau revista „Magazin„, era frustrant sa nu inteleg de ce tinea omul atat de tare sa-si citeasca ziarul.🙂 Si-atunci am inceput sa-i intind paginile ziarelor prin toata casa, motivand ca si eu citesc. lecturi urbane7– E normal, copiii mimeaza comportamentele adultilor. (Ma bucur totusi ca macar nu m-am apucat sa injur gainile. Asta era altceva ce bunicul meu facea in mod constant. :D) – Apoi au fost filmele, acelea asa putine pe care ne lasau comunistii sa le vedem in cele 2-3 ore de program tv care era la TVR in acele vremuri ale copilariei mele mici. In consecinta, adultii din familia mea au hotarat sa ma invete sa citesc, pentru a scapa de chin.🙂 – Cred ca cititul este un obicei care se invata in primul rand in familie. Eu le sunt recunoscatoare in modul cel mai sincer parintilor si bunicilor mei, care, chiar daca nu au fost intelectuali, mi-au dat un exemplu bun citind ei insisi. Pentru ca degeaba se tin parintii scai de copil ca sa citeasca, daca cel mic nu vede asta in mod constant la modelele sale cele mai apropiate (adica parintii), nu poate nimeni sa-l convinga prea usor ca e bun de ceva cititul.

De ce citesc eu? Sau, odata ce m-am apucat de citit si am vazut care e treaba, de ce inca mai fac asta? Pai, sunt mult mai mult de 10 motive pentru care citesc, dar le voi selecta si enumera aici doar pe cele mai importante 10 dintre ele:

lecturi urbane11. In primul rand, citesc pentru ca asta ma face FERICITA. Da, puteti sa radeti sau nu, dar eu citesc nu doar pentru ca asta ma relaxeaza si imi creeaza o stare de multumire, ci pur si simplu pentru ca ma face fericita.😀

2.  In al doilea rand, citesc pentru ca cititul este SUBVERSIV!😀 Fiind prin natura mea un soi de Gica-contra, citind si vizionand multe filme, traind, acumuland experienta de viata, am constatat ca cei care citesc / au citit multe carti au invatat cum sa fie mai greu de infrant, mai greu de manipulat, au invatat cum sa se comporte in anumite situatii absurde, cum sunt de obicei lecturi urbane3cele politice. Ca sa nu fiu acuzata ca dau exemple tot din carti (desi pot, slava Domnului: „1984„, „Balzac si micuta croitoreasa chineza„, „Fahrenheit 451„, „Ferma animalelor” etc. etc.), iata unul din realitate: toate sistemele totalitare (printre care si comunismul) au incercat sa-i extermine pe intelectuali mai inainte de a face orice altceva; au incercat sa-i controleze pe scriitori, impunand cenzura asupra liberei exprimari; au interzis cele mai valoroase carti ale umanitatii. Asta oare nu ne spune nimic?😉

3. In al treilea rand, citesc pentru ca mintea mea are nevoie de antrenament. Mintea este un „muschi” care necesita antrenament continuu pentru a fi in forma, pentru a functiona la nivel optim, iar cititul ii ofera acest antrenament.😀

4. Citesc, pentru ca cititul este un drept pe care mi-l pot exercita, in ciuda celor care-l refuza, fara a constientiza daunele majore asupra vietii lor interioare, care este astfel saracita si limitata, dar si pentru ca, in unele parti ale lumii, sunt oameni (mai ales femei) care nu au acest drept si nu lecturi urbane5beneficiaza nici macar de educatie, furandu-li-se astfel o parte importanta a vietii, o sursa de fericire / multumire sufleteasca si ferecandu-li-se pe vecie intrarea in lumile minunate ascunse in carti.🙂

5. Viata reala poate fi uneori infinit de plictisitoare, de aceea am cititul. Lectura ma ajuta sa evadez din viata mea si sa explorez alte vieti si alte lumi, in care pot trai aievea, prin puterea mintii si a imaginatiei, pe care cititul mi le stimuleaza. Uneori, dupa ce citesc ceva si ma intorc la viata mea reala, lucrurile care ma deranjau inainte de a evada din cotidian par mai usor de tratat sau chiar lecturi urbane6lectura imi poate oferi o solutie ori macar ragazul de a gasi o solutie.😀

6. Citesc si pentru ca cititul ma amuza in mod inteligent si ma echilibreaza, ma armonizeaza cu Universul atunci cand lumea nu mai face decat sa-mi provoace fiori de groaza.😀

7. Cititul imi fixeaza repere pentru a infrunta tot felul de situatii cu care ma confrunt in realitate si ma ajuta sa-mi creez standarde dupa care-mi pot evalua viata si pe cei din jurul meu. Deci, cititul ma ajuta sa inteleg mai bine viata si rolul meu in lumea asta.🙂

8. Citesc, pentru ca Dumnezeu sau acea entitate superioara care a creat omenirea, a binevoit sa ne inzestreze cu minte si ne-a facut pe noi, oamenii, constienti, adica diferiti de toate celelalte creaturi. Imaginatia noastra este cea care ne ajuta sa fim, la randul nostru, creatori, adica sa ne asemanam lui Dumnezeu si sa-l facem mandru de faptul ca ne-a creat. Deci, citesc pentru ca sa-mi dezvolt imaginatia si, astfel, sa-mi motivez rostul in lume, existenta.🙂

lecturi urbane29. Cuvintele sunt ganduri, iar ele devin carti; gandurile sunt / desemneaza oameni, istorii, viata, deci cartile sunt oamenii / lumea. Cand citesc, descopar lumea; fiecare carte e un om sau o intreaga lume pe care nu as avea cum sa o cunosc altfel. Asadar, citesc ca sa cunosc lumea, sa-mi largesc orizontul si sa-mi completez experienta de viata, pentru ca m-am saturat de raspunsuri de-a gata, pe care incearca toti (mass-media, lumea, in general) sa ma faca sa le inghit nemestecate. Intr-o era a vitezei, eu prefer sa „șăd fixă” si sa citesc, pentru a intelege ce se intampla in jurul meu.😉

10. De ce am nevoie de lectura? Ce, n-as putea trai fara a citi? NU, n-as putea! As putea supravietui, da, dar nu pot spune ca as putea TRAI. Citesc, deci, pentru ca sa traiesc, pentru ca in viata mea am continua nevoie de istorii, de diversitate, de exemple, de exceptii, de confirmare a faptului ca sunt om si ca ma comport ca un om, si pentru ca cititul contribuie astfel la devenirea mea ca fiinta unica, ce are un destin propriu si o experienta de viata irepetabila.😀 Cartile ascund in ele bucati de adevar, iar la sfarsitul vietii, sper sa pot simti ca am reusit sa reconstitui acel puzzle care mi-a fost destinat mie. 🙂

carlos ruiz zafon, citat umbra vantului

Libris.roAceasta postare constituie articolul cu care particip la concursul organizat pentru bloggeri de Libraria online Libris.ro.

Aceasta librarie comercializeaza carti online, atat in limba romana, cat si in limba engleza si este una dintre cele mai competitive librarii virtuale din Romania. Puteti sa va achizitionati cu incredere carti de pe situl libris.ro, pentru ca sunt foarte seriosi si au o oferta de carte foarte bogata, toate acestea vi le pot confirma din experienta proprie.

jane austen, citat

 

Aprilie 20, 2013 - Posted by | Carti, Noutati, The rest is... not silence | , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

6 comentarii »

  1. Total adevarat!😉
    Inca mai am semnul de carte cu citatul lui Jane Austen:)):*

    Comentariu de Iacobeanu Anna | Aprilie 20, 2013 | Răspunde

  2. Imi place foarte mult articolul scris de tine si m-am regasit in motivele tale🙂
    Cel mai mult mi-a placut al doilea motiv; cititul ne ofera niste „arme” si niste „atuuri” pe care nu le putem lua din alte locuri.

    Comentariu de Niahara | Aprilie 20, 2013 | Răspunde

    • mi-a luat ceva timp pana sa apuc sa-l scriu.😀 subiectul, ca si in cazul tau, imi este foarte drag si mi se pare foarte serios, de aceea am vrut sa fie un material reprezentativ, nu doar o chestie scrisa la plesneala.😀

      multumesc ca ai avut rabdare sa-l citesti pe tot.😀 stiu ca e foarte lung si multi se pot speria numai cand il vizualizeaza. :))))

      Comentariu de sandybook | Aprilie 20, 2013 | Răspunde

      • Este un articol foarte frumos scris si merita sa-i fie acordata toata atentia🙂 Nu vad de ce s-ar speria lumea cand il vizualizeaza, chiar daca este lung. Subiectul este unul important si nu poate fi prezentat in putine cuvinte.

        Comentariu de Niahara | Aprilie 21, 2013

  3. Frumos! Lectura chiar ne mai coloreaza gri-ul de care suntem inconjurati, ne descreteste fruntile si ne ajuta sa zambim, dar mai ales, ne ajuta sa gandim🙂.

    Comentariu de Luca | Aprilie 21, 2013 | Răspunde

  4. Felicitari pentru articol si mult succes!

    Daca se poate sa arunci o privire si pe articolul meu: http://laurentzyubooks.blogspot.ro/2013/04/de-ce-citesc_10.html😀

    Comentariu de Laurentzyu | Aprilie 21, 2013 | Răspunde


Lasă un răspuns

